De Lichtenberg Methode
Door de Lichtenberg methode ervaar ik dat zingen veel makkelijker is. Mijn stem klinkt persoonlijker, rijker en meer ontspannen.
Mijn ademhaling is eenvoudiger en rustiger geworden en ik zit veel meer in de muziek. Ik geniet ook bewuster van mijn stem en de aanwezigheid van het publiek heeft minder impact. Dat komt omdat ik nu contact houd met mijn lichaam en mijn gevoel en dus minder in mijn hoofd zit. Dat is niet alleen fijner zingen, het klinkt ook natuurlijker. Een ander pluspunt is dat ik de overige muzikanten op het podium ook beter hoor. En tot slot maakt het mijzelf muzikaler en creatiever in improvisaties.
Zingen is op deze manier niet meer hard werken: thuis onderzoek ik met plezier en Ontdek en gebruik steeds meer de 9 ruimtes die wij in ons lichaam hebben, van ruimtes in onze voetzolen, tot ruimtes in ons hoofd. Op het podium denk ik niet meer, mijn lichaam heeft het geleerd en ik kan me overgeven aan het luisteren naar de muziek waarop ik meezing.
Dat voelt vrij, alsof ik Abseil of een Vrije val maak. De Lichtenberg methode leert me meer de klank te ontvangen. Het is een misvatting van ons brein dat we de klank naar het publiek moeten brengen. Mijn stem is er voller en rijker van geworden. En bovenal persoonlijker, zoals ik ben. Dat komt ook door de andere omgang met articulatie, ritme en tekstbeleving. Niet zweverig, maar heel praktisch en fysiek: ontspannend! Hoe is dit gekomen?
Waar alle zangdocenten mij vertelden te zingen met mijn hele lijf, voel en hoor ik dat pas echt met de Lichtenberg methode. Je leert de 5 zintuigen bewust te gebruiken omdat ze met de stembanden verbonden zijn. Spelenderwijs onderzoek je met je klank en aandacht je ogen, neus, oren, tong en je huid. Ook gebruik je je handen en allerlei instrumenten als bel, fluit en kaleidoscoop bij dit onderzoek. Deze ‘stimulaties’ voelen niet als ‘werken’ maar als rondkijken en leveren ontspanning op. Dat hoor je meteen aan de klank.
En zo ontdek ik mijn stem alsof ik het beschermlaagje vanaf haal. Ik ontdek steeds nieuwe ruimtes waarin mijn klank kan resoneren. De stimulaties kunnen heel eenvoudig zijn, maar kunnen veel losmaken in het lijf. Daarom onderzoek je jouw klank eerst veel op één toon om te horen wat er echt gebeurt.
Het Lichtenberger Institut onderzoekt onder leiding van Frau Gisela Rohmert al 35 jaar de fysiologische processen tijdens het zingen en spreken. Zij zijn tot andere inzichten gekomen, ook met betrekking tot articulatie, de rol van tekstbeleving en ritmisch zingen. En dat leren ze mij op praktische wijze.
De lerares biedt mijn instrument wat aan en we luisteren hoemijn instrument er op reageert. Dat maakt mijn klank en het zingen natuurlijk. Zo leert het publiek mij beter kennen. Het voelt ook plezieriger en vrijer. Het denken en controleren wordt uit het zingen gehaald.
Na drie jaar studie bij Ingrid Voermans ben ik in 2011 naar Duitsland gegaan voor de opleiding in de Lichtenberg methode die ik in 2016 succesvol afsloot. Als docent en zangeres blijf ik groeien met de tijd en door de nascholing. Maar daarnaast ben ik in steeds grotere verwondering over de ongekende mogelijkheden van ons lichaam.
Nu begrijp ik ook waarom zingen mij zo vrolijk en energiek maakt, want ik ervaar nu wat de Taoisten al 3000 jaar weten, namelijk dat klank helend is.