Ben jij een zangeres die een verhaal wil vertellen met haar liederen of een personage in een muziektheaterstuk realistisch wil neerzetten? Wil jij je jouw sound en stijl verder ontwikkelen? Word je steeds kritischer op jezelf en zoek je minder het podium op? zWellicht zing je zelfs minder? Wil je nu weer jezelf zijn en je vrij en overtuigend presenteren, klinken wie je bent?
Ik herken dat gevoel. Op het Conservatorium verloor ik mijn plezier en spontaniteit onder de druk dat het interessant moest zijn. Ik leerde er ook niet hoe mijn hele lichaam kan klinken en mijn stem ondersteunt.
Ik gun het jou dat je op kan gaan in je muziek. Ik geloof dat jezelf zijn, zonder toevoeging, juist de poort is naar een grotere creativiteit en een rijkere klank. Ik wil jouw verhaal horen. En meer vrouwen zien stralen op het podium
Door een ongeluk raakte mijn zenuwstelsel en een deel van mijn brein verstoord. Dat deed mijn stem geen goed. Ik weet dus goed hoe het is om stemproblemen te hebben . Of te veel te denken. Ik ging op zoek en vond de Lichtenbergmethode, toegepaste stemfysiologie. Daar leerde ik dat klank maken begint met klank ontvangen en dat ik moeitelozer zing als ik het aan mijn lichaam overlaat. In de verwondering over de resonance mogelijkheden klink ik steeds meer wie ik ben. De Lichtenberger methode bevraagt stem, lichaam en je denkpatroon en levert een groot rijk palet aan oefeningen om op veel verschillende manieren een uitdaging aan te pakken.
In mijn helingsproces kwam ik er ook achter hoe zeer ik mijn moeder gemist had als heel klein kind. En hoe ik er onbewust altijd op gericht was om door haar en anderen geaccepteerd te worden. Later ging ik het anderen naar de zin te maken. Ik heb mezelf heel lang onder druk gezet om beter te presteren, terwijl mijn lichaam om rust vroeg. Het is een patroon dat ik nu stap voor stap afleer. En jij en ik weten dat als de zangers ontspannen is , het publiek dat ook is. En dat ze naar jou komen luisteren om jou te leren kennen en niet een kloon van Adele.
Met stemexpressie en Tamalpa leerde ik met klank en beweging belemmerende patronen en ervaring op te sporen in mijn lichaam en te transformeren. Ik zak steeds meer in mijn hart en luister naar haar boodschappen. Deze bevrijding gun ik iedere zangeres want je stem opent zich nog meer en stroomt makkelijker.
Als jij vertrouwt dat je goed genoeg bent precies zoals je nu bent ontstaat er meer verbinding. Creativiteit kan dan meer stromen in jou en samen met anderen groei jij nog meer en kom je tot vernieuwende inzichten en concerten.
En ook buiten de muziek geloof ik dat er zo meer verbinding en minder afgescheidenheid ontstaat en vergelijking. Klank en beweging zijn de oudtste medicijnen. Als je bewust wordt van de kracht van woorden kunnen positieve verhalen andere motiveren anders over zich zelf en met elkaar te spreken.
Het klinkt wellicht naief maar ik geloof dat als mensen samen zouden zingen met anderen die hen uitdagen en irriteren of meer dan zou er geen strijd, geen oorlog zijn.
Als je echt luistert naar iemands gevoel dan pak je toch geen wapen op? je gunt ieder toch zijn verlangen?
Theatertechnieken zet ik in voor tekstbeleving en presentatie omdat die het zingen ook plezieriger maken. Ik volgde diverse theaterlessen, heb opgetreden met (muziek)theatervoorstellingen en heb cabaret gemaakt. Het liefst maak ik nu zelf theatrale concerten. Tijdens mijn coaching behandel ik de verschillende onderdelen van het musiceren per stuk zodat het beter doordringt en je er niet meer over na hoeft te denken. Ook als zangeres 'bespeel je een instrument'.
"Zangles van Maroesjka geeft me veel energie! Ze is een prettige docent, ik voel me vrij en op mijn gemak,tijdens de lessen en ik vind het leuk dat er veel aandacht is voor het lijf en voor voelen. Na elke zangles zit ik zingend en blij op de fiets terug naar huis!" Maud Arens
"Het enthousiasme van Maroesjka is heel leuk, heel veel aandacht voor leerlingen, mensen voelen zich echt op hun gemak." Deelnemer professionele coaching